Váltás ügyfélkapu + -ra
Az önkormányzatok, mint elektronikus ügyintézést biztosító – a DÁP tv. hatályba lépésével digitális szolgáltatás nyújtására köteles – szervek kötelesek a feladat- és hatáskörükbe tartozó ügyek elektronikus intézését a jogszabályokban foglaltaknak megfelelően biztosítani.
Erre tekintettel az E-önkormányzat portálon biztosított elektronikus ügyintézési folyamatokkal kapcsolatban a következőkről tájékoztatjuk.
A DÁP tv. 2024. szeptember 1-től hatályon kívül helyezte az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvényt (a továbbiakban: E-ügyintézési tv.).
A legfontosabb, E-önkormányzat portált érintő változások:
1. E-önkormányzat portál - Bejelentkezés
Megszűnik a portálra történő belépéshez használt ügyfélkapu-azonosítási szolgáltatás, 2025. január 15-től az E-önkormányzat portálra történő bejelentkezésre az Ügyfélkapu+ és az eAzonosítás lesz használható.
Átmeneti szabályként rögzíti a DÁP tv. 119. § (5) bekezdése, hogy:
„Annak a személyiadat- és lakcímnyilvántartás hatálya alá tartozó személynek, aki valamely e törvénnyel megszüntetett, a Kormány által kötelezően biztosított elektronikus azonosítási szolgáltatást vett igénybe, az azonosításhoz kötött digitális ügyeinek intézéséhez 2025. január 15-ig át kell térnie – választása szerint – valamely, a 46. § (1) bekezdés a) vagy b) pontja szerinti szolgáltatás használatára.”
A 46. § (1) bekezdése szerinti szolgáltatások az eAzonosítás, valamint az emelt szintű kétfaktoros azonosítást biztosító ügyfélkapu (Ügyfélkapu+).
Az Ügyfélkapu+ egy emelt szintű kétfaktoros azonosítási szolgáltatás. A kétlépcsős azonosítás célja, hogy emelje az elektronikus azonosítás biztonsági szintjét és támogassa a biztonságtudatos felhasználók, illetve szolgáltatók igényeit.
A szolgáltatás – ügyfélkapus bejelentkezést követően - az Ügyfélkapu felületén igényelhető az Ügyfélkapu+ igénylése funkcióra kattintva. Ehhez szükséges egy mobil eszköz (telefon, táblagép), egy, a mobil eszközre telepített hitelesítő alkalmazás és Ügyfélkapu azonosítás.
Sikeres szolgáltatás megrendelés esetén a továbbiakban a KAÜ-s azonosítást használó szolgáltatásokra az Ügyfélkapu+ gombra kattintva lehetséges a bejelentkezés.
Az ügyfélkapu + szolgáltatásról az alábbi linkekre kattintva további információk olvashatók.
Tudnivalók az Ügyfélkapu- és az Ügyfélkapu+ azonosítással kapcsolatban
A mobilalkalmazásról - Digitális Állampolgárság Program (DÁP)